יום שני, 13 במרץ 2017

מה אומר לנו מדד אמון הצרכנים על השוק

ג'ון טמפלטון (ממייסדי ענקית הקרנות פרנקלין טמפךטון) אמר פעם:
"שווקים שוריים נולדים בפסימיות, גדלים על ספקטיזם, מתבגרים באופטימיות ומתים באופוריה".
אחד האינדיקטורים הטובים כדי לתת איה אנחנו נמצאים (מבחינת פסימיות / ספקטיזם וכו') זה מדד אמון הצרכנים שמפרסמת אוניברסיטת מישיגן

בהקשר הזה נתקלתי בגרף מעניין השבוע:



הדרף מציג את מדד ה S&P בכחול (על ציר ה Y השמאלי) מול מדד אמון הצרכנים באדום (על ציר ה Y הימני) משנת 1991.
ראשית, בולט באופן ברור המתאם הברור בין שניהם.
שנית, בלט באופן ברור שרמות של 65 ומטה זו נקודה בה המניות הופכות להיות מאוד מעניינות ומאידך רמות של 100 ומעלה המניות הופכות להיות מאוד מסוכנות.
מישהוא עשה מחקר על המתאם בין מדד אמון הצרכנים של מישיגן לתשואה של שוק המניות שנה אחר כך ונמצא מתאם ברור:



במחקר אחר מ 2010 צורף גרף של ה S&P מול מדדי אמון צרכנים (למטה)



החוקר עשה לשניהם קו מגמה רב שנתי וצירף גרף של הסטיות מקו מגמה זה



גם ע"פ מחקר זה שהולך אחורה עד 1975 נראה על פניו שהרמות היום (שלא מצויות במחקר אבל ניתן להעריך אותם כי הם מעל אלה של 2008) אנחנו בשלב של האופוריה.
וכולם יודעים מה בא אחרי השלב הזה...